16 November 2009

Asam Pedas Ikan Pari Mamak Style



Gambar copy from resepi diana tapi rupa memang sama macam aku masak...!!!

Hari Sabtu aku masak lauk yang dah lama aku tak masak- ASAM PEDAS IKAN PARI MAMAK STYLE....Tapi sekali aku masak, Hubby aku menambohhhh nasi berulang2... Berselero betul dia makan..Cicah plak ngan sambal kicap limau... Fuhh...!!! Aku pun rasa happylah sebab dia makan banyak. Pi pasar kat Old Town, PJ... terasa nak masak asam pedas ikan pari. Nasib baik jumpa ikan pari yang ok. Balik je aku terus masak. Satu rumah bau tumisan asam pedas aku. Hehehehehe....tu orang sebelah takde, kalau ada mesti jeles gile... Amik bau jelah...!!!! Lauk ni ada ala2 mamak sikit sebab ada campuran halba. Tu yang buat terangkat giler...!!! Sampai lupa amik gambar... Gambar ihsan dari resepi diana... TQ!!!

Bahan-bahan:
1/2 kg ikan pari
2 sk halba campur
Sedikit daun kesom
Sedikit daun kari
1 biji buah tomato(potong 4)
1 batang serai(diketuk)
1 mangkuk air asam jawa
Garam, gula & perasa

Bahan Mesin:
10 tangkai cili kering
2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
Sedikit belacan

Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak. Tumis halba campur, daun kari dan bahan mesin sehingga naik minyak.
2. Setelah naik minyak, masukkan air asam jawa, ikan pari dan semangkuk lagi air ke dalam periuk.
3. Setelah mendidih, masukkan garam, gula & perasa diikuti dengan daun kesum dan buah tomato.
4. Tutup api dan sedia untuk dimakan bersama nasi panas dan sambal kicap perahan limau kasturi.

2 comments:

  1. Shu!! bagusnya shu bg resepi ni. Dah lama amie nak masak asam pedas ni. Tak sabar nak cuba. Nyum! nyum!

    ReplyDelete
  2. try2x... jgn tak try...!!! dah masak.. mintak sikit ye..!!!

    ReplyDelete