04 November 2009

Muffin with Filling Chocolate



Muffin with Chocolate Filling
Hahhh... Malam tadi dengan kerajinan aku yang terserlah aku telah membuat adunan Muffin with Chocolate Filling. Wahh... siap ada filling tu...!!! Aceli, ni projek aku yang pertama kali. Hubby aku pun terperanjat bila dia tengok aku buat muffin. Dia igt aku nak buat kek lagi. Aku pun main belasah je bahan-bahan yang aku letak. Apa-apa pun, aku memang enjoy buat muffin ni apatah lagi bila tengok dia mengembang cantik...Atas dia tu aku letak chocolate chip, more merrier...!!! Check this out...!!! Layan resepi nih...!!!

Bahan-bahan: (Anggaran dlm 26pcs)
180gm butter
150gm gula kastor
220gm tepung gandum{ayak}
1 sk esen vanilla{ayak}
1 sk baking powder{ayak}
1 sk soda bikarbonat
80ml susu segar
2 biji telur
Cawan muffin
1 botol cokelat chip

Chocolate Filling:
30gm serbuk koko
1 sb butter
5 sb susu pekat

Cara membuatnya:
1. Pukul butter dan gula sehingga kembang. Masukkan esen vanilla & telur sebiji demi sebiji.
2. Masukkan susu segar berselang seli dengan tepung. Kacau lagi sehingga benar-benar sebati.
3. Filling: Campurkan bahan-bahan kedalam periuk kecik dan cairkan di atas api dapur. Sejukkan..
4. Panaskan oven dengan suhu 180'C selama 10 minit. Sudukan 1/3 adunan ke dalam cawan   
    muffin. Letakkan filling chocolate ke dalam adunan. Tutup dengan 1/3 adunan lagi ke dalam
    adunan.
5. Taburkan dengan chip coklat di atas muffin dan bakar selama 20 minit atau sehingga masak.
6. Redaikan di atas dulang dan sejukkan. Boleh di makan di waktu minum petang.

No comments:

Post a Comment