18 November 2009

Jom tengok wayang - 2012

Fuyooo...!!! Macam mana nak aku gambarkan? Akhirnya malam tadi dapat jugak aku menonton wayang filem 2012 kat Sunway Pyramid bersama hubby aku. Tiket dah booking so tak payahlah risau nak beratur, just pi jek kat booking counter dan terus amik tiket. Lepas amik tiket tu kitorang pergi makan dulu kat KFC.. Yelah, kat Sunway tu mana restoran yang murah2.. Semuanya mahal2 belaka... Kitorang amik set jom jimat jek + Chezzy Wedges(my feveret snack kalau kat KFC...)... Memang jimat!!!!

Tapi yang kelakarnya kitorang dapat seat no 4 dari depan... Bengang pun ada... Tapi apakan daya, seat tak boleh pilih... itupun nasiblah dapat seat... Yang paling boring bila ada satu family tu siap bawak budak kecik.. Padahal filem ni dah diklasifikasikan sebagai PG13... tidak sesuai tontonan 12 tahun ke bawah... Bodoh betul family yang bawak tu... Tak pasal-pasal memekak jek dalam panggung tu... Aku rasa nak sound jek mak budak tu... Dia khayal tengok wayang tapi anak dia bising dia buat bodoh jek.... Geram sungguh!!!!

Filem kali ni benar-benar buat aku tersentak jiwa. Ketakutan melanda dalam diri aku sebaik saje kemusnahan berlaku. Rasa insaf serta merta... Menangis dalam diri melihat bencana 'End Of The Day' sekiranya berlaku pada suatu hari nanti. Subhanallah...!!!

Kisahnya mengenai seorang ahli Geologi yang bernama Adrian Hemsley telah pergi ke India pada tahun 2009 menemui satu kajian menunjukkan letusan matahari akan berlaku. Dia menganggarkan kerak bumi semakin nipis apabila tibanya tahun 2012 di mana dunia akan musnah pada tarikh 21 December 2012. Setiap pergerakan dalam kerak bumi telah diukur sejauh mana ianya akan meletus. Pelbagai usaha
di jalankan oleh kerajaan bagi memastikan bencana ini tidak berlaku. Sementara itu, penulis Jackson Curtis telah membawa anak2nya ke satu tempat di mana tempat itu adalah markas tentera. Akhirnya, pada tarikh 21/12/2012 telah berlaku bencana yang dasyat di seluruh dunia. Berlakunya gempa bumi berskala richter 9.4sr, tsunami di lautan dan gunung berapi meletus. Ramai pihak atasan cuba menyelamatkan orang2 kenamaan untuk dihantar ke negara China. Apakah yang terjadi seterusnya? Adakah Jackson Curtis bersama keluarganya akan terselamat dari bencana itu? Dapatkah Adrian Hemsley menyelesaikan misinya itu?

Korang pilah sendiri tengok filem tu... Betapa tersentaknya jiwa korang bila menyaksikan filem ini... Aku sempat gak menoleh ke belakang panggung untuk melihat reaksi penonton dalam panggung itu. Semuanya begitu khusyuk sekali termasuklah hubby aku. Sampai dia tahan kencing tak nak keluar panggung...!!!Ahahahahakkss..!!!

Filem ni memang filem negara luar. Bukan aku nak mengagung2kan filem ni. Sekadar mengambil ikhtibar dan muhasabah diri mengenai cerita ini. Bayangkan diri kita apabila berada dalam suasana bencana seperti itu. Kita akan tahu kita akan kehilangan orang yang tersayang. Anak akan kehilangan bapa dalam sesuana yang cukup hiba. mengucapkan selamat tinggal yang pasti tidak akan berjumpa lagi... Kita fikirlah sendiri..!!!

1 comment:

  1. dah tengok citer ni. best jugak! bila tgk terasa cam hari kiamat jek. lama gak wayang ni. sampai aku nak terkencin2 lam panggung. akekekeke!

    ReplyDelete