17 November 2009

Bubur Kacang Seleraku



(Ni gambar orang..tapi sodap ni..!!!)

Samalah aku masak hari Sabtu gak.. Actually, bubur kacang hijau ni salah satu favourite dessert aku. Pantang jumpa...kat rumah orang kawin ke, kat kedai ke, mesti aku tangkap satu. Baru2 ni kedai makan yang selalu aku makan tu (Ikan Bakar Berempah Kuchai Lama...best makan situ..!!!) adalah bagi customer dia semangkuk bubur kacang durian. Aku dapatlah semangkuk jugak... Tapi tak puas sebab sedap sangat. Sebabkan dah biasa makan kat situ, aku pun suruh Hubby beli RM1 nak bawak balik opis. Hubby cakap makcik tu tak jual...Last2 makcik tu bagi free jek... Thank you, makcik!!! Esoknya, aku pun masak sendiri... Baru puas hati.. Nak makan bermangkuk2 pun boleh...!!! Cuma aku tak letak durian..

Bahan-bahan:
100gm kacang hijau(rendam semalam)
3/4 ketul gula melaka
2 sudu gula pasir(optional)
1 sk garam
2 cawan santan pekat
2 helai daun pandan
Sedikit sagu putih(optional)
2 cawan air

Cara penyediaannya:
1. Rebus kacang hijau sehingga pecah kulitnya dan air tinggal sedikit.
2. Masukkan gula melaka yang telah di hancurkan ke dalam periuk. Masukkan gula pasir.
3. Letak daun pandan beserta santan. Bubuh garam dan letakkan sedikit air.
4. Masukkan sagu yang direndam ke dalam bubur kacang itu dan tutup api setelah sagu bertukar warna.
5. Sedia di hidang panas atau sejuk.

No comments:

Post a Comment