12 November 2009

My Cheese Cake

Seperti biasalah, ini percubaan pertama aku membuat MARIE CHEESE CAKE.. Sebelum ni aku dah pergi rumah kak Asma tengok dia buat kek ni. Malam tadi plak aku pi beli bahan-bahan dan terus buat. Aku nekad jelah buat sebab risau takut tak jadi. Dahlah bahan2 kek ni mahal. Sia2 jelah kalau beli tapi kek tak jadi... Tapi alhamdulillah, kek ni menjadik jugak...Dalam ngantuk2 aku buat kek ni...Mulut tersangap2 menahan ngantuk. Tapi kuteruskan jua...Selamat mencuba...!!!

Bahan-bahan:
250gm cream cheese
4 sudu tepung superfine
1 sudu tepung jagung
1 sk esen vanilla
3 sb jus lemon
1 sb parutan lemon
3 biji telur
1/2 bungkus biskut Marie
2 sb mentega
1 cawan gula kastor
1 cawan jem strawberry

Base (Bahagian bawah)
- Hancurkan biskut Marie.
- Gaulkan bersama mentega dan masukkan kedalam loyang yang telah digriskan mentega dan pedapkan 
   biskut itu.
- Setelah itu, masukkan ke dalam peti ais( bahagian atas)

Kek ( Bahagian atas)
- Panaskan oven 180'C selama 10 minit
- Putarkan cream cheese bersama gula kastor sehingga benar-benar kembang
- Masukkan jus lemon dan parutan lemon
- Masukkan esen vanilla dan telur sebiji demi sebiji.
- Masukkan tepung. Guna teknik kaupbalik sahaja.
- Masukkan adunan kedalam base biskut tadi dan bakar selama 45minit atau sehingga masak.
- Tunggu sejuk barulah di masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.
- Sapukan jem strawberry dan sedia untuk di makan...








No comments:

Post a Comment