23 October 2009

Kek Marble Hatiku

Hari ni aku nak kongsi resepi ngan korang KEK MARBLE HATIKU... Actually, nak buat kek nilah yang paling senang. Aku dah buat berpuluh kali kek ni. Siap hadiahkan kat orang, mak, akak tempah, bagi kat atuk sedara aku kat kg. Semua puji sedap...(angkat bakul ni...!!!) Yelah, kalau tak sedap takkan ada orang nak tempah kat aku?? Hehehehehe... Ada gak yang bagi cadangan suruh buat bisnes kek ni. Tapi aku macam belum bersedia...Nantilah.. Kalau ada permintaan yang tinggi, baru aku berani mula... Check this out....!!!!

Bahan-bahan:
250gm mentega
210gm gula kastor
5 biji telur ayam
1 s/k esen vanila
150ml susu segar (Magnolia Fresh Milk)
230gm tepung gandum}
1 s/k baking powder} ayak bersama
30gm serbuk coklat

Cara membuat:
1. Pukul mentega dan gula sehingga kembang dan ringan. Kemudian masukkan esen vanila dan telur sebiji demi sebiji. Teruskan memutar adunan.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu segar.
3. Teruskan memukul adunan sehingga sebati.
4. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan serbuk coklat dan satu lagi dibiarkan adunan asal.
5. Panaskan oven 180'C selama 10 minit. Loyang digriskan dengan lebihan mentega dan ditaburkan sedikit tepung gandum.
6. Sudukan adunan putih dan coklat secara berselang seli dan kelihatan berbelang. Buat sehingga selesai.
7. Bakar adunan selama 50-60minit dengan suhu 180'C.


Actually, ni kek permulaan aku. Maka taklah berapa nak cantik sangat...
Huhuhuhu....tapi rasanya sedappp..!!!

No comments:

Post a Comment