21 October 2009

Nasi Goreng Kampung Cukup Rasa

Pagi ni aku bangun awal sikit. Tengok ada nasi lebihan semalam tak habis, aku pun mulalah menggoreng. Malam tadi takde sapa yang makan. Dari membazir je nasi tu, baik aku goreng. Disebabkan hubby aku tu ada SINUS, maka nasi goreng ni takde belacan. Tapi aku gantikan dengan PERENCAH MAGGI CUKUP RASA...Sedap jugak! And lebih sedap dari kat kedai...Apa yang penting, garam tidak diperlukan. Begitu juga dengan PAK AJI sebab ramuan dia dah lengkap... Kalau korang nak try macam mana rasa pakai CUKUP RASA ni, layan jek resepi ni....Huhuhuhu...

Bahan-bahan:
2 cawan nasi sejuk
Sedikit ikan bilis
Sedikit kacang panjang
Sedikit sayur kobis
2 biji telur
1 s/b PERENCAH MAGGI CUKUP RASA

Bahan tumbuk:
10 biji cili padi kampung
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih

Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis dahulu dan angkat. Tumis bahan tumbuk sehingga garing. Masukkan sayur-sayuran dan kacau.
2. Pecahkan telur sebiji demi sebiji dan kacau. Masukkan PERENCAH MAGGI CUKUP RASA ke dalam kuali dan gaul lagi.
3. Akhir sekali, masukkan nasi sejuk yang telah di hancurkan ke dalam kuali. Kacau sebati dan tutup api. Taburkan ikan bilis yang digoreng. Sedia untuk di makan....!!!




No comments:

Post a Comment